Ahad, 29 Januari 2012



KOS hantaran perkahwinan meningkat antara sebab pasangan muda berfikir untuk melayari bahtera dalam usia muda. - Gambar hiasan
KOS hantaran perkahwinan meningkat antara sebab pasangan muda berfikir untuk melayari bahtera dalam usia muda. - Gambar hiasan
PERKAHWINAN suatu ibadat yang dianjurkan kepada semua umat Islam berdasarkan firman Allah yang bermaksud: “Maka kahwinilah perempuan yang kamu sukai dua, tiga atau empat. Tetapi jika kamu tidak dapat berlaku adil di antara isteri kamu, maka hendaklah kamu berkahwin seorang saja.” (Surah An-Nisa’, ayat 3) 

Perkahwinan juga sunnah Baginda Rasulullah SAW. Sabda Baginda yang bermaksud: “Perkahwinan itu sunnahku, sesiapa yang tidak suka kepada sunnahku, dia bukan daripada kalangan umatku.” (Hadis riwayat al-Bukhari)


Allah menjadikan lelaki dan perempuan secara fitrahnya, kedua-duanya akan saling tertarik serta suka antara satu sama lain.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan di antara tanda bahawa Dia menciptakan untuk kamu, pasangan dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya dalam yang demikian itu mengandungi keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang yang berfikir.” (Surah al-Rum, ayat 21) 


Selain itu, Islam sangat menggalakkan perkahwinan terutama kepada orang muda yang berkemampuan supaya mereka dapat memelihara agama dan kehormatan diri. 
Sabda baginda SAW yang bermaksud: “Wahai pemuda, sesiapa saja di antara kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka berkahwinlah kerana dengan berkahwin dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 


Satu persoalan sering kali berlegar dalam minda kita adalah soal kos hantaran perkahwinan. Sudah menjadi kebiasaan masyarakat zaman moden kini, meletakkan kos hantaran tinggi bagi melangsungkan sesebuah perkahwinan. 
Kos perkahwinan menelan belanja beribu-ribu ringgit malah ada mencecah angka belasan ribu ringgit bagi melaksanakan perkahwinan diidam-idamkan meliputi kos pakaian pengantin, makanan, set pelamin dan bilik tidur, cenderamata untuk tetamu dan khemah pengantin serta khemah tetamu. 


Hal ini secara tidak langsung membantutkan niat murni orang muda khususnya yang baru melangkah ke alam pekerjaan untuk mendirikan bahtera rumah tangga disebabkan ketidakcukupan wang bagi menyediakan hantaran. 


Perlu diingat, wanita paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Fenomena melanda kebanyakan ibu bapa perempuan ialah mereka malu jika hantaran diterima kecil jumlahnya. 


Isu menjaga air muka yang menjadi penyebab utama kos hantaran perkahwinan diletakkan kian tinggi seiring peredaran zaman. Tidak dinafikan, jiran tetangga lazimnya akan melontarkan soalan mengenai kos hantaran kepada tuan rumah. 


Mahu tidak mahu, tuan rumah pasti meletakkan harga tinggi bagi mengelakkan umpatan masyarakat sekeliling. Walaupun ilmu mengenai ciri perkahwinan dituntut oleh syarak kian meluas dan sudah pun dipelajari, sayangnya ilmu tidak diamalkan oleh kebanyakan masyarakat Islam. 


Ada beberapa kesan negatif apabila kos perkahwinan melambung tinggi dari sehari ke sehari antaranya, pasangan yang ingin berkahwin terpaksa membuat pinjaman peribadi bagi menampung perbelanjaan perkahwinan. 


Tempoh membayar kembali pinjaman itu memakan masa bertahun-tahun. Malah, ada pasangan sudah pun beranak-pinak, masih membayar hutang perkahwinan. 


Gejala sosial yang berleluasa di kalangan muda-mudi hari ini juga kesan kos hantaran perkahwinan tinggi. Niat berkahwin seolah-olah seperti impian yang sukar digapai lebih-lebih lagi bagi lelaki berpendapatan kecil. 


Jumlah wanita berpendidikan tinggi semakin meningkat turut memberi kesan kepada nilai hantaran ditetapkan khususnya kumpulan bergelar profesional. Hipotesis sesuai untuk keadaan ini ialah makin tinggi tahap pendidikan seorang perempuan maka makin tinggi nilai hantarannya. 


Akibatnya, kebanyakan lelaki lebih senang berkawan mesra dengan pasangan mereka sama ada dalam tempoh menunggu impian berumah tangga terlaksana yang mengambil masa bertahun lamanya mahupun sudah tidak menghiraukan lagi soal perkahwinan apatah lagi soal halal haram. 


Kesannya, kes zina, pelacuran dan buang bayi kian kerap kita dengar. Kita cukup sensitif dengan kes terjadi, sedar atau tidak, kita mungkin menjadi atau sudah menjadi antara penyumbang kecil berlakunya kes melanda masyarakat khususnya muda mudi. 


Mari kita sama-sama merenung kembali tujuan majlis perkahwinan sebagai suatu ibadat dan hebahan kepada masyarakat bagi mengelakkan timbul fitnah. 
Justeru, marilah kita meletakkan agama di hadapan dalam semua urusan hidup supaya segala perlakuan dan tindak tanduk kita dikira ibadat yang akan diganjarkan pahala atau sebagai saham dibawa ke alam akhirat. 

- Copyright © Oh! Dunia -Shinpuru v2- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -